
Genom fantasifulla lekar lär sig barn att lösa problem, utveckla empati och förstå komplexa sociala situationer. Den magiska världen av sagor är en perfekt grogrund för denna utveckling. När barn lyssnar på eller skapar egna sagor, låter de sin fantasi flöda fritt, bygger nya världar och karaktärer som både utmanar och inspirerar dem.


Det finns heller inga specifika regler. Alla blir en återvinnare. Papier Mache är en fysisk skaparform där barnen får riva och slita i papper, kladda med lim, klippa i kartong och hönsgaller, pilla med pärlor, knyta snören, färga med silkespapper, dekorera med allsköns krimskrams och oemotståndligt stjärnglitter. Denna process främjar inte bara deras finmotoriska färdigheter utan också deras förmåga att visualisera och genomföra sina idéer.
Genom dans får barn möjligheten att uttrycka sig utan ord, att låta sina kroppar berätta historier och känslor. Varje rörelse, varje steg, är ett uttryck för deras inre världar. Dansen stärker deras kroppar, förbättrar deras koordination och balans, samtidigt som den uppmuntrar dem att använda sin fantasi för att skapa och tolka musik och rytmer på unika sätt.


Pauser som hjälper barn att hantera stress, öka sitt välmående och förbättra sin koncentration. Genom att stanna upp och andas medvetet kan de bättre hantera de utmaningar som kommer med ständig uppkoppling och digitala distraktioner.
Genom att göra andningspauser till något naturligt, precis som tandborstning, hjälper vi barnen att vara grundade i kroppen. Dessa pauser är ovärderliga verktyg för både nuet och framtiden
- Utrymmet för barn och ungdomar att kravlöst leka med inre och yttre verkligheter.
- Att fritt experimentera med fantasi och idéer.
- En frizon utan bedömningar och krav, där ord som fint och fult har mindre betydelse.
- En plats att utforska färgkombinationer, former, formuleringar och rytmer.
- Ett kreativrum där skaparmetod, material, idéer och inre bilder utmanar till eget tänkande i en kreativ process, i eget arbete eller i team.
- Där inte vilda fantasier får utrymme.

- Gårdsby förskola
- Alvesta och Hovshaga bibliotek
- Vislanda kyrka
- Alla fritidsgårdar i Ystads kommun
- Skatelövsskolan F-åk6
- Teleborgsskolan åk 9 samt särskolan
- Ulriksbergsskolan
- Gemlaskola
- Konst och designskolan i Växjö
- Moshe Dajanskolan i Ranana, Israel
- Skapande kurs med israeliska och palestinska ungdomar tillsammans
- Norregårds skola för resurs variationer
- Grönkullaskolan
- SIP
- Ljungfälle
- Bäckarslövsskolan
- Hjortsbergaskolans personal
- Linéa Universitetet



Skapandets landskap är kuperat, vilt och fullt av överraskningar. Här slingrar sig stigar av färg, form, ord och rytm genom från barndomens till vuxenvärldens inre terräng.
I det fria skapandet får vi kliva utanför ramarna, smutsa ner händerna, följa impulser, göra fel, börja om – och upptäcka hur fantasin alltid hittar nya vägar.
Jag har under många år arbetat med skapande projekt i skolor där barn, ungdomar och vuxna fått utforska sin egen uttryckskraft. Jag tror på skapandet som en livskraft – en naturresurs vi alla bär inom oss och som världen behöver mer av. Färg som talar. Ord som växer fram ur rörelse. Ljud som blir till landskap.
I varje möte, oavsett ålder, finns möjligheten att öppna dörren till det där förtrollande rummet där fantasin får andas, där något oväntat tar form och där skapandet blir en väg att uttrycka all slags känslor och stärka inre styrka.
Ur Reggio Emilias dikt
Barnet har 100 språk





© Copyright 2025 Alvalo